Sophämtning
Avfall kan innehålla både skadliga och värdefulla ämnen. Att ta hand om sitt avfall på rätt sätt leder till att avfallet kan återvinnas och omhändertas. Då sparas både energi och naturresurser.
Från årsskiftet gäller ny avfallstaxa i Pajala kommun. De viktigaste förändringarna är:
- Behovstömningen byts ut mot regelbunden tömning
Det innebär att avgift tas ut för ett årsabonnemang där ett bestämt antal tömningar ingår. Tidigare har hämtningsavgift tagits ut för det antal gånger kärlet ställts ut för tömning. - Möjligheten för hushåll att dela kärl och att ordna gemensamma hämtställen
Nya avfallsföreskrifter från 1 januari 2025 underlättar för fler än två hushåll att dela kärl eller ordna ett gemensamt hämtställe. Delade kärl och gemensamma hämtställen innebär att kommunen kan bedriva en effektivare insamling samtidigt som kostnaderna för hushållen begränsas.
För dig som hushåll består din taxa framöver av en grundavgift precis som tidigare och en hämtningsavgift per år. Hämtningsavgiften beror på vilken kärlstorlek och vilket hämtningsintervall du väljer. Skillnaden i avgift för dig som abonnent beror på hur många gånger du tidigare har ställt ut ditt kärl, där abonnenter som aldrig eller väldigt sällan ställt ut kärlet får störst höjning.
Räkneexempel på vad den nya taxan innebär:
- Villa: Om du som genomsnittet av villahushållen ställt ut ditt kärl 10 ggr/år och väljer ett tömningsintervall på var fjärde vecka (13 ggr/år) blir kostnadsökningen 202 kr per år.
- Fritidshus: Om du som genomsnittet av fritidshusen ställt ut ditt kärl 2 ggr/ år och väljer ett tömningsintervall på var fjärde vecka (13 ggr/år) blir kostnadsökningen 298 kr/år.
För dig som vill förstå mer om varför behovstömningen ersätts med regelbunden tömning så beskrivs de viktigaste anledningarna nedan i tre punkter:
- Förberedelse inför införandet av fastighetsnära insamling av förpackningar
Från och med första januari 2027 kommer alla kommuner i Sverige behöva erbjuda fastighetsnära insamling av förpackningar. Oavsett val av insamlingssystem är det svårt att kombinera fastighetsnära insamling av flera fraktioner med behovstömning. Genom att införa en taxa som baseras på regelbunden tömning förbereder Pajala kommun inför de större förändringar av insamlingen som är att vänta. - Motverkar att avfall lämnas på fel ställen
Det finns många kunder som aldrig eller väldigt sällan ställer ut kärlet under ett år. Problem med att restavfallet slängs på andra ställen än i kärlet har uppmärksammats exempelvis har restavfall från hushållhittats vid återvinningsstationer, i containrar för klädinsamling eller i kärl hos företag. Det förekommer också att restavfall eldas upp i egen panna, vilket är problematiskt då dessa inte har den rening som anläggningar för avfallsförbränning har. - Stabilare ekonomi för renhållningen
Renhållningens kostnader beror i liten utsträckning på hur ofta ett hushåll ställer ut sitt kärl, men intäkterna varierar däremot beroende på hushållens beteende. För att säkra intäkterna har renhållningen i Pajala därför behövt ta ut relativt hög grundavgift och delvis finansierat verksamheten med skattemedel. När kunder betalar för ett specifikt antal tömningar varierar inte avfallsenhetens intäkter på samma sätt som vid behovstömning utan intäkterna blir mer förutsägbara. Från 2025 kommer avgifterna fullt ut täcka kostnaderna vilket är en viktig princip för att också exempelvis fritidshusägare som inte är skrivna i kommunen fullt ut ska bidra till de kostnader som de ger upphov till.
I övergången
Renhållningsorganisation arbetar intensivt med anpassning av kundsystem för att kunna fakturera enligt den nya taxan. Så snart vi är igång med systemanpassningar kommer vi kunna gå ut med mer information gällande exempelvis tömnings schema med mera.
Samtliga permanentboende kommer per automatik erhålla ett abonnemang som innehåller 26 tömningar per år då detta är den standardtjänst som erbjudits tidigare om inte ens fastighet är lokaliserad i ett B område då gäller var fjärde vecka eller var fjärde vecka med sommarspecial.
Samtliga fritidshus kommer automatiskt erhålla ett abonnemang med tömning var fjärde vecka eller var fjärde vecka plus sommarspecial, detta beror på vilket område fastigheten befinner sig inom.
För flerbostadshus och verksamheter kommer ens nya abonnemang motsvara vad man nyttjat under 2024.
Ni kan välja abonnemang samt kärlstorlek genom att nyttja e-tjänsten "avfallsbonnemang/avfallskärl - Anmälan eller ändring".
Delning av kärl
I enlighet med §43 i avfallsföreskrifterna finns möjligheter att dela sopkärl men ett antal villkor måste vara uppfyllda. De som önskar dela kärl kommer att få en ansökningsblankett att fylla i, renhållningsorganisationen gör därefter en bedömning om delning uppfyller krav i riktlinjer.
43. § Fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare kan efter samråd med återvinningsorganisationen använda gemensamma avfallsbehållare under förutsättning att:
- fastigheterna är nära grannar
- behållare för samtliga avfallsfraktioner som hämtas fastighetsnära delas
- skriftlig beställning undertecknad av samtliga fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare lämnas till den avfallsansvariga nämnden
- en av fastighetsinnehavarna, eller en samfällighetsförening, förbinder sig att ansvara för anordnande och skötsel av uppställningsplats för behållaren/behållarna
- bestämmelserna i dessa föreskrifter om fyllnadsgrad och vikt beaktas, och
- olägenheter för människors hälsa eller miljön inte uppstår.