Hej Hemby är årets platsmarknadsförare
Under tisdagen ägde årets Placebranders day rum i Skellefteå där Pajala och Övertorneås gemensamma satsning Hej Hemby var en av de fem finalisterna till det ärofyllda priset Placebrander of the year 2022 / Sveriges bästa platsmarknadsförare 2022. Juryn vittnade om stort antal ansökningar och unika och effektfulla initiativ av plastutvecklare i hela landet. Sent på tisdagskvällen stod det klart att Hej Hemby är årets vinnare!
Konferensen och galan arrangeras av företaget Placebrander som jobbar med främst utbildning och tjänster inom platsutveckling och platsmarkandsföring sedan 2013. I publiken fanns nästan 200 plastutvecklare från hela landet.
Hej Hemby var nominerad för kampanjen Tjena Polcirkeln som erbjudit utvalda personer utan koppling till Tornedalen eller glesbygden att prova på att bo här i sex månader. Detta för sänka tröskeln till att flytta till en ny plats långt upp i norr men också för att berätta om den attraktiva livsstil som finns här genom inflyttarnas egna ögon. Efter provperiodens slut har bägge familjerna valt att stanna kvar i vårt område.
- Vi vill rikta ett stort tack till Matilda och Erik samt Familjen Uittenbogaard som berättat om sin livsstilsomställning som en flytt innebär. Våra kommuner och livet här har fått ett värdefullt medialt utrymme och vi ser också att det inspirerat andra både lokalt och ute i landet, säger Johanna Funck, projektledare för Pajala kommun.
Juryn bestod av Charlotta Mellander, Simon Anholt, Oana Mihaescu, Lena Allerstam och Martin Roos. Bland finalisterna fanns också Jämtland, Söderhamn, Växjö/Kronoberg samt ett samarbetsprojekt mellan Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro.
Motiveringen lyder:
”En plats långt från storstadens sus och dus. Ett område där aktörerna brutit ny mark i jakten på att öka attraktionskraften. Marknadsföring och konkret handling hand i hand när bilden av platsen nått nya rum i medier av olika slag. Kommunikation skapad av målgruppen själv med äkthet som ledstjärna. En kampanj, men kanske framförallt ett sätt att tänka, och göra, i arbetet med att locka nya människor till sin plats. Med visionen om omhändertagna, bebodda och livliga byar inspirerar årets vinnare små platser att ta kommando kring sin framtid. Och visst blir en sugen på att hitta sin nya hemby?”
Foto: Patrick Degerman