Arbete & näringsliv
02 jun 2022

Hej Hemby är årets platsmarknadsförare

Under tisdagen ägde årets Placebranders day rum i Skellefteå där Pajala och Övertorneås gemensamma satsning Hej Hemby var en av de fem finalisterna till det ärofyllda priset Placebrander of the year 2022 / Sveriges bästa platsmarknadsförare 2022. Juryn vittnade om stort antal ansökningar och unika och effektfulla initiativ av plastutvecklare i hela landet. Sent på tisdagskvällen stod det klart att Hej Hemby är årets vinnare!

Konferensen och galan arrangeras av företaget Placebrander som jobbar med främst utbildning och tjänster inom platsutveckling och platsmarkandsföring sedan 2013. I publiken fanns nästan 200 plastutvecklare från hela landet.

Hej Hemby var nominerad för kampanjen Tjena Polcirkeln som erbjudit utvalda personer utan koppling till Tornedalen eller glesbygden att prova på att bo här i sex månader. Detta för sänka tröskeln till att flytta till en ny plats långt upp i norr men också för att berätta om den attraktiva livsstil som finns här genom inflyttarnas egna ögon. Efter provperiodens slut har bägge familjerna valt att stanna kvar i vårt område.

- Vi vill rikta ett stort tack till Matilda och Erik samt Familjen Uittenbogaard som berättat om sin livsstilsomställning som en flytt innebär. Våra kommuner och livet här har fått ett värdefullt medialt utrymme och vi ser också att det inspirerat andra både lokalt och ute i landet, säger Johanna Funck, projektledare för Pajala kommun.

Juryn bestod av Charlotta Mellander, Simon Anholt, Oana Mihaescu, Lena Allerstam och Martin Roos. Bland finalisterna fanns också Jämtland, Söderhamn, Växjö/Kronoberg samt ett samarbetsprojekt mellan Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro.

Motiveringen lyder:

”En plats långt från storstadens sus och dus. Ett område där aktörerna brutit ny mark i jakten på att öka attraktionskraften. Marknadsföring och konkret handling hand i hand när bilden av platsen nått nya rum i medier av olika slag. Kommunikation skapad av målgruppen själv med äkthet som ledstjärna. En kampanj, men kanske framförallt ett sätt att tänka, och göra, i arbetet med att locka nya människor till sin plats. Med visionen om omhändertagna, bebodda och livliga byar inspirerar årets vinnare små platser att ta kommando kring sin framtid. Och visst blir en sugen på att hitta sin nya hemby?”

- Vi på Pajala kommun är otroligt stolta och glada för utmärkelsen och det visar på att även vi små kommuner kan gå i bräschen när det gäller attraktivitet och synlighet, säger Ulrica Hammarström, kommunalråd i Pajala kommun.
.
Hej hemby riktar ett stort tack till projektets finansiärer Region Norrbotten och Länsstyrelsen Norrbotten för stödet att kunna testa, lära, synliggöra och möjliggöra idéer som gynnar vår utveckling.
----
Om Tjena Polcirkeln
Inflyttarna har bekostat flytt och hyra själva. Hej Hemby har koordinerat samt erbjudit några upplevelser mot att hyresgästerna delat med sig av sin livsstilsomställning i sina digitala kanaler. 
.
På bild: Johanna Funck- projektledare Pajala kommun , Therése Wintervy- projektledare Övertorneå kommun och konferencier Fransesca Quartey.

Foto: Patrick Degerman

Kontakt

Marknadsföring och inflyttning Hej Hemby

Johanna Funck

E-post:
Tel: 0978-12032
Publicerad 02 jun 2022 12:44
Senast uppdaterad 02 jun 2022 06:54