Avloppsanläggning - eget avlopp

Välkommen till Pajala kommuns informationssida om enskilda avlopp. Här får du en samlad och lättläst översikt över vad som gäller för dig som fastighetsägare när det inte finns tillgång till kommunalt avlopp, samt information om tillstånd, krav, skötsel av enskilda avloppsanläggningar.

Utsläpp av avloppsvatten räknas enligt Miljöbalken som miljöfarlig verksamhet. Detta innebär bland annat att avloppsvattnet ska avledas och renas eller tas omhand på annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljö inte uppkommer. Avloppsvattnet ska genomgå två steg av rening, vanligtvis sker detta via en slamavskiljare och vidare till en infiltrations- eller markbäddsanläggning.

För att anlägga ett WC-avlopp krävs tillstånd från Bygg- och miljöavdelningen. För BDT-avlopp (bad, disk, tvätt) räcker det med en anmälan.

Ansökan krävs:

  • Vid ny avloppsanläggning med ansluten vattentoalett
  • Vid påkoppling av vattentoalett på en befintlig anläggning
  • Vid ny lokalisering av infiltration eller markbädd
  • Vid ändring av utsläppspunkt
  • För BDT-anläggningar (Bad- Disk-, och Tvättvatten) inom de områden som anges i de lokala hälsoskyddsföreskrifterna.

Anmälan krävs:

  • Vid en ny anläggning utan ansluten vattentoalett
  • Vid ändringar i belastning på befintlig avloppsanläggning, till exempel att antalet anslutna personer förändras.
  • Samliga ansökningar kräver även en bygganmälan, samma blankett används till detta

Ansökan eller anmälan görs via kommunens e-tjänst:

E-tjänst för ansökan/anmälan om inrättande av enskilt avlopp

Du behöver bifoga:

  •  Situationsplan som visar placering
  •  Teknisk beskrivning av anläggningen
  • Eventuellt jordprov

Processen för att få tillstånd eller lämna in en anmälan ser ut så här:

  1. Förbered nödvändiga underlag
  2. Skicka in ansökan eller anmälan
  3.  Kommunen påbörjar handläggningen av ärendet
  4. Eventuella kompletteringar begärs
  5. Eventuellt platsbesök bokas av handläggare
  6. Grannsamrådsbrev skickas ut (14 dagar)
  7. Beslut fattas
  8. Anläggningen installeras
  9. Utförandeintyg/bilddokumentation skickas in till kommunen

Handläggningstiden är cirka 4 veckor under barmarkssäsongen. Ansökan/anmälan kan även göras vintertid, dock kan det bli längre handläggningstider.

  • Fastighetsägaren ansvarar för drift, skötsel och att reningskraven uppfylls
  • Bygg- och miljöavdelningen ansvarar för tillståndsgivning och tillsyn
  • Entreprenören ansvarar för installation, CE-märkning och garantier
  • Sektor Teknik och service ansvarar för slamtömning

Fastighetsägaren ansvarar för att anläggningen sköts och fungerar:

  • Slamtömning ska ske regelbundet, minst en gång för fastboende och minst vartannat år för fritidshus
  • Service och underhåll måste utföras enligt tillverkarens rekommendationer
  • Egenkontroll och dokumentation ska finnas

Minireningsverk kräver ofta serviceavtal och regelbunden provtagning.

 

Kommunen kan genomföra tillsyn för att kontrollera att anläggningen fungerar och uppfyller lagstifningens krav. Om brister upptäcks kommer åtgärder krävas. 

Avgifter tas ut enligt kommunens taxa för:

  • Ansökan eller anmälan
  •  Tillsyn
  •  Slamtömning

Aktuella avgifter finns på Pajala kommuns webbplats. 

VA-taxa 2025

Bygg- och miljöavdelningens taxor