Information om Corona/Covid 19, läs mer här.

Kangos Taxi

Karl Ylivainio, Roger Fors och Evert Krutrök

Kangos Taxi AB är ett företag med en imponerande och lång historia. Vi träffade Malin Ylivainio, VD för företaget hemma i köket tillsammans med hennes pappa Karl Ylivainio som varit aktiv i företaget sedan han var ung grabb.

 Hans pappa i sin tur startade företaget i början på 1930-talet och man har kört allt från tuffa bränsletransporter på dåliga vägar med enkla fordon nerifrån kusten på 40-talet till gödsel, timmer och grus. 2001 gick företaget med i Pajala Frakt och man valde att fokusera den största delen av verksamheten på Taxi. Malin kom in i företaget 2009 i samband med flytt från Kiruna hem till byn och tog då över rollen som VD. Kalle är fortfarande aktiv i företaget och sköter det mesta praktiska med fordonen, det administrativa arbetet och hoppar in som chaufför när det behövs medan Malin sköter bokningar, planerar för personalen samtidigt som hon även kör taxiresor själv.

År 2017 tog Kangos Taxi emot priset som det 7:e mest växande företaget i Norrbotten.

- Personalen är det absolut viktigaste, vi är otroligt glad över den proffsiga chaufförsstyrka vi har! Utan dem skulle inte verksamheten fungera så bra som den gör säger Malin.

 Kangos har alltid varit en by med många företag, speciellt inom åkeribranschen. Sju åkerier och tre taxiföretag fanns det på 70-talet i byn och byn är fortfarande en av de företagtätaste byarna i kommunen. Här finns en friskola 1-9 och företag inom flera olika branscher; hantverkare, butik, två hotell för internationella gäster, skogsmaskinföretag mm.

- Här i Kangos finns något speciellt, vi har alltid tyckt att det är viktigt att man samarbetar och stöttar varandra. En positiv anda, beslutsamhet och ett entreprenörstänk har alltid funnits. Det är roligt att driva företag här berättar Kalle.

- Vårt uppdrag är att utföra alla kommunens sjuktransporter och färdtjänstresor åt Länstrafiken, avtalet är fyra år långt och vi är nu inne på det sista, snart är det dags att sätta sig ner med anbudsräkningar igen säger Malin.

I företaget finns nio taxibilar och tre handikappanpassade bussar. Avtalet innebär dygnet runt-verksamhet då sjuktransporter kan inträffa när som helst. – Vi har alltid skött det mesta själv, det är en styrka när man driver företag och speciellt med fordon. Man blir annars väldigt sårbar om man inte kan exempelvis kan fixa och repa själv säger Kalle.

Taxiförare är ett yrke som i dagsläget räknas som ett av bristyrkena i östra Norrbotten. Kalle har en regelbunden dialog med Arbetsförmedlingen för att informera om eventuella lediga tjänster och behov. För att kunna jobba som taxiförare behöves en specifik taxiförarlegitimation. Det krävs att man haft B-körkort i minst två år och ha fyllt 21 år, alternativt att man har behörigheten D/DE. Utbildningen kan göras digitalt och består av ett tredelat teoretiskt prov som har fokus på bland annat trafiksäkerhet, kartläsning, regelverk, sjukdomar och funktionsnedsättningar. Även ett praktiskt körprov ingår för att få legitimationen. -Att man är självgående och noggrann är jätteviktiga egenskaper för en taxiförare säger Malin.

-  Idag är vi 10 anställda i företaget varav 4 kvinnor, det känns riktigt roligt att fler kvinnor vill köra. Det är en utmaning att hitta rätt kompetens om vi behöver rekrytera. Vi är få här och konkurrerar om samma personal. Det här jobbet är roligt och väldigt varierande. Man har ett viktigt arbete med att transportera personer som inte kan göra det själv, vi ska göra det på ett professionellt sätt och servicenivån är ofta högre här i en glesbygdskommun än i staden. Det är ansvarsfullt och samtidigt roligt och fritt! De händer mycket i trafiken och ingen resa är den andra lik då området är stort säger Malin.

De berättar om de olika utmaningarna man ser när det gäller glesbygden och nödvändig service. Om de äldres förutsättningar och hur deras situation ser ut när det gäller exempelvis resor inom kommunen. De långdragna anslutningsresorna till länets sjukhus är slitsamma, speciellt när man är gammal och sjuk.

- Idag krävs det ett sjukintyg för att kunna beställa sjukresa och egenavgifterna är inte riktigt anpassade till avstånden vi har här i kommunen. Exempelvis så har inte Muodoslompolo längre kvar sin busslinje och de äldre som bor där behöver boka färdtjänst för att resa till Pajala och göra ärenden vilket blir väldigt kostsamt berättar Malin.

Relation mellan kommun och företagare är viktigt men det behöver det inte vara så avancerat tycker Kalle, - beroende på inriktning och fas så har vi olika behov men med en bra kontakt och kunskap om vad alla gör blir allt enklare. Att man blir sedd är också viktigt, det är en stor insats man gör och alla företag är viktiga oavsett bransch i en så här liten kommun avslutar han.

Vi tackar Kangos Taxi för en intressant förmiddag och tar med oss tankar kring service, de äldres situation och smarta logistiklösningar. Vi önskar dem fortsatt lycka till.

 

Läs mer om hur du tar taxiförarlegitimation

https://www.taxiforbundet.se/utbildning/taxiforare/