Information om Corona/Covid 19, läs mer här.

BK Skogsentreprenad AB

Bertil Kyrö och Joel Henriksson

Skogen har alltid varit en traditionell arbetsplats speciellt för män i vår kommun och region och de flesta tänker nog på ensamarbete, fysiskt tungt och boende i skogsbarack under veckorna. Vi ville titta närmare på maskinföraryrket och hur det är att driva företag i en bransch som moderniseras och effektiviseras i snabb takt och lyckades tajma in ett besök hos BK Skogsentreprenad under deras servicedag hemma på garaget i Korpilombolo där föraren Joel Henriksson och ägaren Bertil Kyrö mötte upp oss på garageplanen.

 

Bertil Kyrö jobbade som maskinförare men bestämde sig vid 41 års ålder att starta eget inom skogsentreprenad och köpte då en skördare för att avverka åt Domänverket, idag Svea Skog. Idag är han 74 år och konstaterar att det är en tuff bransch och att det gått både upp och ner genom åren.

 – För några år sedan minskade avverkningarna kraftigt och flera företag här i kring blev drabbade, just nu finns det stor efterfrågan och vi skulle ha möjlighet att utöka vår verksamhet från två maskinlag till tre men då kommer problematiken in med att hitta rätt kompetens, berättar han. Idag finns i företaget två avverkningsgrupper med två skördare och två skotare samt en lastbil för grustransporter, en maskintrailer som flyttar maskinerna mellan avverkningarna och en mindre grävmaskin. Förutom förarna tillkommer ekonomiadministration som sköts av Bertils dotter Siv.

Korpilombolotrakten har alltid varit starka inom skogssektorn och idag finns fyra skogsentreprenadsföretag med totalt ca 30 anställda – Det som är lite unikt hos är att vi alla 8 anställda är under 40 år, berättar Joel Henriksson. Vi trivs otroligt bra här och jobbar aktivt för att sprida det så fler upptäcker skogen som arbetsplats, fortsätter han. Våra sociala medie-konton där vi heter @northpoleloggers har fått väldigt bra respons, -jag har alltid varit intresserad av film och foto och det är kul att dela med mig av vår yrkesvardag på det här sättet.

Är det mycket ensamarbete, tungt och långa veckor i skogen då undrar vi? – nej verkligen inte säger Joel, vi har ju alla familj med småbarn så vi åker ju hem för det mesta efter varje arbetspass, vårt område sträcker sig ungefär i en 10-mils radie kring Korpilombolo så det funkar bra att åka emellan, vi har 35 timmars arbetsvecka och jobbar i två skift, för och eftermiddag där förmiddagspasset börjar 05.00  och eftermiddagspasset slutar 21.00 .Vi kör i lag på varje avverkning med en skördare som fäller och kvistar träden och en skotare som kör virket ut till väg så vi är ju alltid två kollegor i skogen samtidigt. Det här jobbet blir sällan långtråkigt, man gör ju något hela tiden och vi är ju alla lite tävlingsmänniskor, gillar att hålla koll på produktionen och jämföra resultat och det sporrar ju oss, berättar han.

Utvecklingen på maskinerna har gått fort framåt och även säkerhets- och miljöarbete. Svea Skog som är företagets uppdragsgivare ställer höga krav sina underleverantörer, -vi byter maskin efter ca 10 000 timmar vilket motsvarar ungefär 3 år och vi går varje år utbildning inom de olika områden gallring, slutavverkning, skogslära, miljö och säkerhet för att hålla oss uppdaterade berättar Joel.

-        Det går att effektivisera till viss del men det måste sitta en människa bakom spakarna, annars kan inte kvalitén på produkten garanteras, säger Bertil.

-        Det viktigaste är nog att förutom har fallenhet och kunskap om maskiner såklart att man har en grundläggande skogslära och ett öga för skog då du tar egna beslut hela tiden om körvägar och vilka träd som ska huggas. Våra maskiner är ju också högteknologiska där allt mäts och registreras och som förare måste man vara lite teknikintresserad annars kan det bli besvärligt när exempelvis ett fel dyker upp sent på kvällen berättar Joel.

Hur jobbar skogsbranschen med jämställdhet, att fler kvinnor ska utbilda sig och jobba i skogen?

-Svea Skog har kommit långt och har väldigt mycket kvinnor inom planering, ekonomi, inköp och administration men just på maskinförarsidan är det inte så vanligt än tyvärr, -varför vet jag inte säger Joel, kanske är det bilden av att det är osocialt som skrämmer.

Närmaste utbildning är naturbruksgymnasiet i Kalix men idag finns ingen vuxenutbildning till skogsmaskinförare i Norrbotten. – vi använder oss av sociala medier när vi annonserar efter personal, då når vi längre ut och får ibland också ansökningar söderifrån berättar Bertil och vi är ju beredda att utbilda här på plats till viss del så klart.

När vi pratar om kommunens roll för att stötta företag poängterar Bertil service och information. Att man som företagare får respons och svar på frågor och hjälp att hitta lösningar på problem när det behövs.

Tillväxten av helt nya företag där unga startar från noll är inte så stor. Skördare, skotare och en skogsvagn kostar kring 10 miljoner så det är en stor investering för att komma igång. Bertils företag står inför en kommande generationsväxling där hans barnbarn Fredrik Sandén kommer ta över,

 - Fredrik är intresserad och vet vad det innebär, det känns rolig, jag hoppas kunna hjälpa till ännu många år. Joel har också lovat att jobba här så länge jag lever skrattar Bertil.

 

Tack för ett trevligt och lärorikt besök! Ha en trevlig höst och stort lycka till i framtiden!

In och följ BK’s Skogsentreprenad via kontot @nortpoleloggers och sök på hashtaggen #fintiskogen för mer skogsinspiration.

Här kan ni läsa mer om gymnasieutbildningen  https://kalixnaturbruks.se/

 

Ulrica Hammarström

Johanna Funck

Text och foto: Johanna Funck samt bilder av Joel Henriksson