Helen Johansson - Personalkonsult
Mitt namn är Helen Johansson och jag jobbar som personalkonsult/HR-konsult vid Pajala kommun. Första gången jag besökte Pajala var hösten 2016 vid anställningsintervjun och jag var kanske lite tveksam till att börja med, men jag tänkte att jag skulle pröva i alla fall... Det är nu över sex år sedan jag flyttade hit i september 2016.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är att det sällan blir långtråkigt. Jag arbetar med en hel del olika saker under en vanlig dag. Vissa perioder blir det ganska intensivt och koncentrerat arbete t ex vid årsskifte, löneöversyn och lönekartläggning, men andra perioder kan det vara lite lugnare.
När känner du att du gör skillnad på jobbet?
När man hittar bra svar på komplexa frågor och lyckas förklara på ett bra sätt känns det helt ok att jobba med personalärenden
Är det något med ditt jobb som är svårt eller utmanande? Vad i så fall
Kompetensförsörjning är svårt i dag, det gäller inte bara i vår kommun utan i hela landet. Hur ska vi nå rätt personer? Hur får vi medarbetarna att må bra, utvecklas och stanna kvar.
Bortsett från det kan en del personärenden också vara ganska utmanande då människor är komplexa och lösningar på problem sällan är enkla.
Vad önskar du att fler kände till om ditt yrke eller arbetsplats?
Mitt yrke är varierande och jag har stora möjligheter att planera min arbetsdag. Vi får arbeta på distans när verksamheten medger, men kontoret på kommunhuset är där jag vanligtvis jobbar. Vi har trevliga kontor, men först och främst är det alla goda och hjälpsamma arbetskamrater som gör att jag trivs på arbetet.
