Lärare på besök i Bangladesh

Fyra lärare och en politiker från Pajala reste till Bangladesh inom ett projekt för hållbar utveckling. Tre omtumlande veckor som fick dem att ifrågasätta det resursslöseri vi har i västvärlden samt inspiration till studiemotivation.

I oktober 2013 åkte fyra lärare och en politiker tillsammans med kollegor från Övertorneå och Överkalix till Bangladesh under tre inom ett projekt för hållbar utveckling där kommunerna är delaktiga tillsammans med Sida.

Syftet var förutom hållbar utveckling även internationellt samarbete samt förståelse för andra kulturer och fattigdomen i världen. Under resan bodde de hos lokala familjer med varierande bekvämligheter.

Projektet ingår i Den globala skolan, där lärarna fått gratis föreläsningar (varav två har skett i Pajala), litteratur samt seminarier.

Britta Tervaniemi (V), vice ordförande i kultur- och utbildningsnämnden, följde med som politiker, men är även lärare i Korpilombolo. Hon säger, att pedagogerna ska jobba med vad de har lärt sig i skolan med eleverna och öka förståelsen för att det är en global värld.

Förutom Tervaniemi reste även Elisabeth Krutrök, förskolelärare, Milagros Villasclaras, högstadielärare, och Gun-Britt Kangos, förskolechef och rektor, samt Inger Hieta, förskolechef och rektor.

Skämdes över allt som slängdes

Milagros Villasclaras säger, att Bangladesh inte var ett land hon hade åkt till på egen hand men att det lät superspännande och att hon lärde sig väldigt mycket, framförallt mänskliga värden.

- Vi pratar just nu om hur vi ska kunna gå vidare och lära ut vad vi har med oss ut till våra elever. Bland annat gällande återvinning. De använder allt i byarna och där har vi jättemycket att lära oss eftersom vi slänger oerhört mycket.

- De hade inget skräp alls, utan det var vi som kom dragande med flaskor, bindor och påsar och det fick oss alla att tänka efter över hur vi lever. Jag skämdes.

Hög studiemotivation

Gun-Britt Kangas säger, att hon tänkte hur hon kunde påverka sina elever att ta vara på alla chanser som finns i och med att det finns så stora.

- Jag tror att man tar mycket för givet. Man kämpar inte lika mycket här. I Bangladesh är det en ynnest att få gå i skolan och jag tror inte att alla ser på det så här.

Milagros Villasclaras fyller i Kangas och säger, att eleverna verkligen ville gå i skolan.

- Jag lärde mig väldigt mycket om motivation. De ville verkligen gå i skolan. Något vi kan lära oss här, att utbildning är viktigt och att man inte klarar sig i livet utan utbildning. Och att vi i Pajala kommun på något sätt kan öka motivationen för att studera.

Hållbar utveckling i förskolan

Förskolan jobbar redan idag mycket med återvinning och resurser men Elisabeth Krutrök kommer att jobba vidare med just detta, men även materiella frågor.

- Vi arbetar redan nu med hållbar utveckling, sopsortering och försöker jobba vidare på det sättet. Ser man till det materiella har inte barnen leksaker på samma sätt. De har inte leksaker på samma sätt som här.

- Flickan i familjen där jag bodde hos hade en gunga av en rissäck, en kavel, en griffeltavla hon skrev på och en liten bakplatta och var delaktig i hushållsarbetet hela tiden och det kommer jag prata om med barnen.

Uppdaterad: 2017-10-18 08.52 av Ulrika Huhtaniska